Geplaatst op

Hoe ga je om met negativiteit in je team?

Werk vult een groot deel van onze tijd. Daarom is het zo waardevol als dat werk leuk en prettig is. Één belangrijke factor die werk minder leuk maakt is een negatieve sfeer in je team. Dat is niet 1, 2, 3 op te lossen, maar je kunt wel je best doen om het te verbeteren. Deze blog helpt je op weg.

Analyse

Je kunt proberen te analyseren waarom je team zo negatief is. Te weinig steun van het management, veel mee gemaakt, een moeilijke sector, of negatieve teamleden. Dat kan zeker helpen. Alleen is een begrip als negativiteit best complex – er is niet één factor die het verklaart en dus ook niet één simpele oplossing (Kees moet gewoon weg!). Het is net als met een bord spaghetti: één sliertje eruit trekken haalt alles onvoorspelbaar overhoop. Misschien wordt de sfeer beter, misschien verandert er niks en misschien wordt het wel erger. Tijd voor een andere aanpak dus. Appreciative inquiry biedt handvatten die je alleen of als team kunt inzetten. Door te kijken naar wat je wél wilt en wat al wél goed gaat, sla je de analyse over en kun je direct werken aan de gewenste toekomst.

Wat wil je wél?

Denk eens na: hoe zou je willen dat het er op je werk aan toe gaat?

Misschien wil je meer gezelligheid of persoonlijke aandacht. Misschien wat meer optimisme, enthousiasme of verantwoordelijkheidsgevoel. Wat je antwoord ook is, beantwoord vervolgens de volgende vraag: Herinner jezelf een moment waarop het al goed ging. Liefst in je huidige werk, maar het kan ook een heel andere situatie zijn. Stel jezelf dit moment levendig voor, bedenk wat je deed, wat de ander deed, hoe iedereen met elkaar omging en hoe je op elkaar reageerde.

Nu heb je een beeld van de gewenste toekomst én een herinnering aan hoe het kan lukken. Misschien heb je direct aanknopingspunten hoe je voortaan kunt reageren op anderen. Andere mensen veranderen is moeilijk, het helpt als jij als rolmodel optreedt.

Waarderend benaderen

Ook als team kun je aan de slag met zo’n negatieve sfeer. In vergaderingen wordt een negatieve sfeer verstopt onder de term “kritisch/realistisch denken”. En daar zit wat in. Positiviteit moet niet doorslaan in naïviteit en onnadenkendheid. Dat betekent echter niet dat elke suggestie voor verbetering door de mangel gehaald moet worden. De volgende stappen kunnen daarbij helpen.

  • Wat is het gewenste doel? Formuleer dit in positieve zin (dus niet “minder klachten van klanten” maar “meer tevreden klanten”). Zo’n positief doel “trekt” aan je, je wilt er naar toe en dat stimuleert om in actie te komen.
  • Wat zijn mogelijke oplossingen? Nog even geen kritiek dus, gewoon ruimte voor opties.
  • Wat zijn de mogelijke obstakels? Hier is dus alle ruimte voor kritiek. Obstakels zijn nadelen die (veel) extra moeite kosten.
  • Wat kan ons helpen om die obstakels op te lossen of er beter mee om te gaan?

The answer is in the room

Een andere waardevolle gedachte vanuit appreciative inquiry is dat verandering altijd in de groep plaats vindt. Die negatieve sfeer kan ook gewoon een uiting zijn van niet betrokken zijn. Door serieus te luisteren naar je teamgenoten verbeter je de sfeer al enorm. Daarbij is vaak het antwoord op je huidige probleem aanwezig bij de mensen in de groep. Boor die ideeën aan!

Praat eens met je collega’s. Gebruik daarbij waarderende vragen, die helpen je vooruit. Doe het vanuit oprechte interesse en niet als een kunstje. Voorbeelden van vragen zijn:

  • Waar ben jij trots op (in jezelf, het team, de organisatie)?
  • Waar wil je meer van? Wat zou je kunnen helpen om dat al een beetje meer te krijgen?
  • Welke talenten en sterke kanten zie jij in het team?
  • Wat zou jij het team gunnen, waar wil je dat het team meer van heeft?
  • Vertel eens een verhaal over een keer dat het heel lekker liep.

Meer weten over appreciative inquiry

Appreciative Inquiry is een filosofie en methode om op een positieve manier met alle betrokkenen een waardevolle verandering te bereiken. Hier lees je meer.

Deze blog is oorspronkelijk uit januari 2017